Groenewegen

UCI schorst Groenewegen voor de duur van negen maanden: juridisch oogpunt

De wielrenner van Team Jumbo Visma, Dylan Groenewegen is geschorst voor de duur van negen maanden door de UCI (vergelijkbaar met de FEI bij paarden en UEFA bij voetbal) naar aanleiding van het incident in de Ronde van Polen afgelopen augustus. Wielerfans staat het moment waarschijnlijk nog helder op het netvlies. In de eindsprint week Dylan Groenwegen teveel van zijn lijn af waardoor Fabio Jakobsen in de hekken crashte met zeer ernstig letsel tot gevolg. Ook andere renners, waaronder Groenewegen zelf gingen hard tegen de grond.

De zwaarste straf opgelegd door de UCI ooit voor een dergelijk incident, met helaas ernstige gevolgen.

In deel 12 van het UCI reglement is in een tabel opgenomen de sanctie voor het afwijken van de lijn in de sprint bij een eerste overtreding normaal gesanctioneerd wordt met (artikel 8.1.2.):

  • De laatste plek in de groep waarin de renner bij de finish aankomt;
  • Strafpunten in het sprintklassement gelijk aan de punten welke de winnaar van de wedstrijd krijgt;
  • Een boete van 200 Zwitserse Frank.
  • 30’’ (seconden) straftijd in het algemeen klassement.

Waarom kreeg Groenewegen een veel hogere straf voor de eerste overtreding? In artikel 12.4.007 van het UCI reglement is bepaald dat iedere persoon die een andere persoon blootstelt aan een onmiddellijk risico op overlijden of verwonding door een opzettelijk handelen of gedrag in strijd met het reglement met betrekking tot veiligheid en zorg een disciplinaire sanctie zal ontvangen. Deze sanctie kan bestaan uit schorsing.

De actie van Groenewegen was ernstig en de gevolgen nog ernstig. Ook al had hij natuurlijk niet de opzet om zijn medewielrenners in gevaar te brengen: door zijn handelen deed hij dat wel. Voordat hij dat deed had hij moeten nadenken (een soort van voorwaardelijke opzet in het strafrecht: willens en wetens de kans accepteren dat door een actie iemand verwond wordt). Opmerkelijk detail in deze zaak is wel dat veel experts zeggen dat de hekken welke voor de finish waren geplaatst een groot gevaar vormde: deze hekken heeft de UCI waarschijnlijk wel goedgekeurd.

Groenewegen getuigde meteen spijt van zijn actie. Jumbo Visma heeft hem dit jaar niet meer in een wedstrijd laten starten. Om deze reden legt de UCI de schorsing op met terugwerkende kracht, tot het moment van de crash: in mei kan Groenewegen weer aan de start verschijnen. Groenwegen en Team Jumbo Visma hebben aangekondigd niet in hoger beroep te gaan tegen de beslissing.

Met Fabio Jakobsen gaat het gelukkig goed: naar verwachting zal hij volledig herstellen. De ploegleider van Fabio Jakobsen, Patrick Lefevre, heeft wel aangekondigd dat hij de financiële schade wil verhalen op Groenewegen. De uitspraak van de UCI zal in een civiele zaak ongetwijfeld worden meegewogen door de rechter.

Deze juridische beschouwing is overigens niet gebaseerd op de UCI beslissing zelf: de UCI heeft slechts een persbericht uitgebracht, de beslissing zelf is niet gepubliceerd.

 

Share this post

Latest news