Vanwege de oplopende besmettingen én ziekenhuis opnamen in Nederland wordt in ieder geval tijdelijk vanaf 28 september 2020 (voor de duur van drie weken) thuiswerken weer de norm.
Werk zo veel mogelijk thuis, tenzij dit niet anders kan. Indien dit niet anders kan een oproep aan werkgevers om de werktijden te spreiden om drukte op de werkvloer en in de spits (openbaar vervoer) te mijden.
Betekent dit dat een werknemer onverkort het recht heeft om thuis te werken? Nee, een werknemer dient zich aan de instructie van de werkgever te houden. Indien het volgens de werkgever niet mogelijk is dat werknemers thuiswerken (omdat de bedrijfsvoering dan in gevaar komt) dient er wel een Covid-19 protocol op de werkvloer te gelden (Rb Gelderland ECLI:NL:RBGEL:2020:2954). De rechtbank Gelderland vond in deze zaak wel van groot belang dat de werkgever kon motiveren waarom er niet thuis gewerkt kon worden én dat er een Covid-19 protocol was, zo niet dan zou de uitspraak anders hebben kunnen luiden.
Indien uit contactonderzoek blijkt dat de werkplek de bron van besmetting is kan de locatie voor 14 dagen worden gesloten; dit om besmettingsclusters op de werkvloer te voorkomen.
Indien je als werkgever kiest om je werknemers thuis te laten werken, let dan op het volgende:
- Maak afspraken over werktijden, werkoverleg tijden, output. Stel realistische doelen en blijf vooral in goed contact met je werknemer.
- Check of de werkplek van de werknemer thuis in orde is en of apparatuur in orde is (cyber-beveiliging, etc.), zo niet, maak dit in orde.
- Eventueel wijzigen reiskostenvergoeding in onkostenvergoeding.
Advies nodig op dit punt? Neem contact op met collega Amanda Brouwers.